יער קרן הכרמל – שביל המערות וחורבת חרמש

אל יער קרן הכרמל הגענו ממש לאחר הגשמים וזה הרגיש כאילו אנחנו נכנסנו אל יער מהאגדות. שביל המערות, חורבת חרמש, הפריחה הצבעונית בדיוק החלה, הריח של טיול בתוך יער רטוב והנוף שכאן עוצרים נשימה. היער הוא ענק ויפהפה יש בו מספר אופציות לטיול, אנחנו נפרט על מה שאנחנו עשינו. אנחנו בחרנו לשלב כאן 2 טיולים: טיול רגלי חלקי בשביל המערות אותו הפכנו למסלול מעגלי למרות שבמקור הוא לא מעגלי והוא ארוך יותר, פשוט באמצע חתכנו חזרה אל הרכב ובהמשך נסביר איך. משם המשכנו את הטיול עם הרכב בדרך הנוף היפה.

כבר בכניסה ליער קרן הכרמל תוכלו להגיע אל חניון גדול עם ספספלי פיקניק. מקום מעולה לעשות בו את ארוחת הבוקר לקראת היציאה לטיול. בכל הפארק ובחניון בפרט יש שלטי הסבר שכוללים מפה של המקום, כך שההתמצאות כאן היא די פשוטה מרגע הכניסה ליער. מהחניון יוצאים לנסיעה קצרה בתוך היער, בכביש שהוא עביר לכל רכב לכל אורכו. נגיע עד לחניה עם כיכר עגולה גדולה וממנה מתחיל המסלול של שביל המערות.

את שביל המערות ניתן לעשות ב 2 דרכים:

• מסלול ארוך, מעגלי, למטיבי לכת שאורכו כ- 2.5 ק"מ והוא כולל עליה קצרה ותלולה עד לקרן הכרמל וחזרה לאותה הנקודה.
  • מסלול קצר, מעגלי, שאורכו כ- קילומטר אחד והוא מגיע עד לחניון האצטרובל ומשם חזרה קצרה ברגל עד לרכב.

אנחנו עשינו את אופציה מספר 2 עם עזרה קלה מהרכב שלנו בחלק מהדרך. כבר בכניסה לשביל נוכל לראות שלט של קרן קיימת לישראל ובו מצוין שאנחנו נמצאים בחניון יער שער הכרמל המוקדש לכבוד ישראל יהודה ורות אובררט. מכאן יש שילוט לשביל המערות עם סימון שבילים אדום. בתחילת המסלול תוכלו לראות בצד ימין שלכם מספר שולחנות אבן מעוגלים לטובת פיקניק ואחרי צעידה קצרה נגיע אל מערות הקבורה. אלו הן מערות קבורה משפחתיות עם פתחים קשתיים חצובים בסלע שנשמרו עד היום. מערות אלו הן מתקופת המשנה והתלמוד, ויש השערות שבמקום הזה הייתה אחוזת קבר של אחת המשפחות היהודיות העשירות ביותר שגרו באזור. נמצאו כאן באזור חרסים מהתקופה הפרסית, ההלניסטית, הרומית, הערבית והצלבנית. מערבה מכאן נותרו שרידים מועטים של היישוב חרמש.

אם אתם מגיעים לכאן אחרי הגשם ובתקופת הפריחה אנחנו ממליצות לא להוריד את העיינים מהקרקע כדי לא לפספס את הפריחה המגוונת שיש כאן. אנחנו פגשנו פריחה של סתווניות שצבעו את היער בצבע הסגול, פגשנו כאן את הנרקיסים שעומדים ישרים כאילו פרצו זה הרגע מהסלעים, וגם ציפורן נקוד ואת תחילת הפריחה של הרקפות. כשהגענו לאזור חניון האצטרובל חזרנו חזרה אל הרכב והמשכנו את הטיול ברכב בדרך נוף של היער. המשכנו עם הרכב עד לחניון ח'רבת חרמש או בשמו הנוסף חניון אגד – מקום נהדר לעצירה לפיקניק בלב היער המרהיב והפריחה שבו.

כאן תוכלו לראות את 2 סימוני הדרך המוצעים: השביל אדום שהוא בעצם המשך של שביל המערות (מה שכתבנו מעלה בסעיף 1) והוא המסלול למטיבי לכת, והשביל הירוק העולה עד למצפור קרן כרמל והוא מומלץ בעיקר לרכבים גבוהים. בשלב זה אנחנו המשכנו ברגל עוד כקילומטר עם השביל האדום (שביל המערות) וחזרנו חזרה לרכב ואיתו נסענו אל "המוחרקה". למידע מלא על המוחרקה ותצפית הנוף לחץ כאן.

בין אם תבחרו להגיע לקרן הכרמל ולאזור המוחרקה ברגל או עם הרכב אנחנו ממליצות להגיע ביום שבו יש ראות טובה מאחר שיש מכאן תצפיות עוצרות נשימה על כל האזור. בנוסף, גם כאן, בצידי הדרך של השבילים הרגליים או של הרכב תוכלו לראות פריחה גדולה של כרכומים.

אם תרצו להגיע לכאן תוכלו לרשום בוויז: "יער קרן הכרמל – 672". לבאים בכביש  70 מצפון או דרום יש לעלות את מחלף אליקים לכיוון דלית אל כרמל לכביש 672, לאחר הפניה לכביש נוסעים 900 מטרים ופונים ימינה לכיוון החניון.

אם תרצו להמשיך לטייל באיזור:

דלית אל כרמל – המלצה תחילה – תגיעו לכאן לפחות פעם אחת בחורף, אין כמו הריח של ההסקה בכל הכפר. הכפר הדרוזי דלית אל כרמל נמצא באזור פארק הכרמל. הוא הכפר הדרוזי הגדול ביותר והדרומי ביותר בארץ ישראל והוא נוסד במאה ה 17. מדובר בכפר מתוייר מאוד, ועמוס מבקרים בעיקר בסופי שבוע ובחגים אז אם אתם מחפשים טיול שמשלב שווקים, מסעדות והמון חנויות עיצוב – זה המקום! למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

נחל שיח – נחל שיח הוא פנינת טבע בלב העיר של חיפה. מדובר במסלול הליכה ציורי שיש בו הכל: פריחה ועצי פרי, מי מעיינות לשחיה, נוף קסום ואפילו קצת ארכיאולוגיה. לא להאמין שכל הטבע הזה נמצא ממש לצד העיר. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

עין קדם – הוא מעיין מיוחד. קודם כל כי מדובר באחד המקומות הפחות מוכרים ולכן הוא שומר על האוטנטיות והאווירה בטיול הזה היא קסומה ופסטורלית. המעיין נמצא במזרח העיר טירת הכרמל. המסלול אליו מהווה יציאה חדה מן העיר אל הטבע ובכך גם הקסם שבו, מסלול עם נופים מדהימים של הים וההרים סביב חיפה. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

שמורת הטבע חי בר – החי בר כרמל היא שמורה לגידול בעלי חיים שנתונים בסכנת הכחדה או כאלה שכבר נכחדו מהאזור. רשות הטבע והגנים עושה כל מאמץ בשביל להחזיר את החיות לטבע. מגדלים כאן את החיות, מטפלים בהם וכשהם מספיק גדולים וחזקים מחזירים אותם אל המקום הטבעי שלהם. למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

פארק הגשרים התלויים בנשר – במורדותיו הצפון-מזרחיים של הכרמל, בפאתי העיר נשר, נמצא פארק נשר. 275 דונם של עצי אורן וחורש ים תיכוני של עצי אורן ואלון. אחד מהפארקים המדהימים שיש לטייל בהם באיזור כשבמרכזו אטרקציה מיוחדת במינה של שני גשרים תלויים שעוברים מעל הואדי (לא מומלץ לפחדנים). למידע מלא על המקום ודרכי הגעה לחץ כאן.

רוצים עוד המלצות לטיולים או אטרקציות עם הילדיםבואו אל קבוצת הפייסבוק הפתוחה שלנו – יש שם עוד המון רעיונות לטיולים ואטרקציות עם הילדים. בקבוצה תוכלו לשאול ולקבל מידע וגם לשתף אותנו בטיולים שלכם – להצטרפות אל קבוצת הפייסבוק לחצו כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו גם באינסטגרם לעוד תמונות וחוויות של אטרקציות וטיולים בטבע להצטרפות לאינסטגרם שלנו לחץ כאן.